Am stat de vorba cu Crivat si Luparu intr-o seara friguroasa de februarie, pe malul Dunarii, la Summer Time Pub din Galati. In acest context plin de elemente meteo contrastante, am vorbit cu baietii de la Bucovina despre public, concerte memorabile, planuri de viitor si multe altele.
Cand ati cantat prima oara in Galati?
Prima oara am cantat la Galati in 2002, cand am venit cu Vena Cava, fosta noastra trupa de death metal. Atunci am intalnit un public care contrasta foarte mult cu ceea ce stiam noi despre Galati. E si amestecatura asta bizara cu Braila. Suna ciudat sa canti death metal la tigani.
Unde ati cantat atunci?
In Club S. Dupa noi cantau Parazitii. Suntem si acum in bune relatii cu ei dar atunci era o alaturare cu totul si cu totul anapoda. Cand am venit pentru prima data cu Bucovina, la Galati, si am vazut cat de efervescent e publicul, am zis da, aici merita sa venim. Iar faptul ca venim la 3 luni nu e o exploatare a pietei ci pur si simplu ne-am cautat un concert pe care sa-l legam de concertul de maine, astfel incat sa nu punem bani de la noi (n.a. pe 18.02. Bcovina a sustinut un concert caritabil la Constanta). Raspunsurile de pe mediu online sunt foarte favorabile. Oricum, nu o sa venim peste 3 luni iar.
Data trecuta concertul a fost sold-out, multi oameni nu au mai reusit sa intre. Acest concert e un cadou pentru ei?
O sa incerc sa vorbesc cu tipa care se ocupa cu booking-ul de aici, ca sa nu mai fie chestia asta cu asteptatul in frig, cu rezervarile. Noi suntem pe principiul : “Cati oameni putem baga acolo? 500? Primii 500 intra, restul nu intra“. Nu putem controla inca, la nivelul la care lucram, toate aspectele unui concert.
In Galati inca mai avem de lucrat la acest capitol. Locatia in care ne aflam nu a mai organizat concerte rock si sunt detasati de tot ce inseamna promovare. Noi am promovat concertul pe radio, am zis de bilete ca se gasesc in seara concertului, la fata locului.
E un lucru foarte bun ce se intampla, atunci cand vine o trupa de metal si are un interes atat de mare in pre-sale. Noi nu putem decat sa ne bucuram. Problema e ca in foarte multe orase, nu sunt cluburi care sa poata gazdui cati oameni ar putea veni, pentru o anumita trupa.
Ati fost in vara, la editia a 3-a a festivalului Rock la Dunare, la Galati. Va aminti cum a fost?
Atunci am avut 4000 de oameni in fata, lucru care nu se intampla nici la Iasi. Am cantat inainte de Zdob si Zdub, in ultima seara.
Cum vedeti voi implicarea politicii in diversele evenimente muzicale, precum festivalurile?
Pai daca facem un calcul, un festival de 3 zile aduna in jur de 10 000 de platitori de bilete care vin la acest festival. De ce nu renuntam la chestiunile politice si sa facem un lucru bun? Potential lucrativ exista, dovada e in fata ochilor. Se pot face lucruri extraordinare daca intr-un oras ca Galati strangi atatia oameni la un festival. Sunt oameni in Bucuresti care viseaza la cifra asta.
Si Vasluiul are un festival care a ajuns deja la editia a 10-a, Open Camp Vaslui. Noi am fost anul trecut cu ocazia lansarii Rock Fm si am fost impresionati.
Noi ne zbatem sa facem acelasi lucru cu Rock in Iasi. Incercam sa convingem pe oricine ar fi cu putere de decizie in Primarie si sa spuna ca putem sa facem treaba, pentru ca se poate. Sponsorii nu se baga pentru ca ei merg cu niste relatii.
Unde ati sustinut concertul care v-a marcat cel mai mult de pana acum? Un show memorabil?
Crivat
Desi nu e nici pe departe cel mai bun concert, de fapt e trecut la capitolul nerealizari, a fost show-ul de la Rasnov, de la Rockstadt Extreme Fest de anul trecut. Noi eram foarte porniti sa tragem un dvd live, locul arata fantastic, productia show-ului la fel, era foarte buna, dar vremea a zis FUCK YOU! I hate nature, vorba aia. N-am putut zbura dronele, n-am putut porni camerele pe zipline, n-am putut nici macar porni camerele de pe macara, nimic. S-a filmat cu niste camere de mana. Eu evitam baltile de pe scena, ca sa nu lunec pentru ca daca m-as fi dus cu roatele in sus chiar ar fi fost un show memorabil de-a dreptul. Deci asa de mult a plouat incat aparuse apa si pe scena.
In ciuda vremii, show-ul a fost absolut fantastic, am vazut niste filmari facute, asa cum ziceam, de pe camerele de mana. In momentul in care ai 2000 si ceva de oameni in fata care stau intr-o ploaie rece si oamenii aia canta cu tine pe scena…e incredibil. Imaginea aia cand se aprindeau blind-erele si vedeam in fata oameni care stau in frig si ploaie si canta cu noi…acela a fost pentru mine unul din cele mai de inima concerte. A mai fost si faptul ca am cantat pe scena Adrian Rugina, un lucru nu chiar placut, as fi preferat sa se cheme oricum scena. Dar cantand in ploaie in fata oamenilor care au stat in ploaie sa te vada, ala pentru mine a fost unul din cele mai faine si sentimentale concerte din cei 17 ani de cariera.
Luparu
Eu am fost impresionat de Wacken in 2011. La scena pe care trebuia sa cantam noi erau vreo 2000 de oameni si cand au inceput sa cante langa noi, Helloween, care Helloween sunt Dumnezeu, au inceput sa se miste si masele spre scena alaturata. Dar cand am inceput noi sa cantam, o mare parte din cei care plecau s-au oprit ceva de genul…hopa, stai ca nu-i rau, hai inapoi! Si au ramas multi acolo, am fot primiti tare fain. Plus partea tehnica, fiind primul show la care am simtit ce inseamna rigoarea nemteasca si seriozitatea si tot ce tine de organizare tipla, fara niciun cusur. Acela a fost pentru mine un concert memorabil, pe langa Rasnov.
La ce festivaluri veti fi prezenti anul acesta?
Asteptam cu nerabddare sa cantam la doua festivaluri foarte misto in Germania anul asta. La Dark Troll Fest in mai si la Rock for Roots Fest in septembrie. Cantam intr-o companie foarte selecta, Suidakra si Manegarm in aceeasi zi la Dark Troll Fest iar la Rock for Roots cantam cu Master si cu Sinister, doua icoane vii ale death metal-ului la nivel mondial. Ne bucura foarte mult ca incepem sa primim cereri de la festivaluri din Europa. Asta inseamna ca numele nostru icnepe sa fie auzit si ca e momentul sa muncim mai mult.
Ce muzica ascultati fiecare? Care e diferenta intre stilul Bucovina si ce asculta fiecare?
Mishu asculta thrash metal, Bogdan asculta doom si alte lucruri melodice, Jorge asculta progressive, eu ascult heavy metal.
Ca trupe sunt “Dumnezeii“ vostri?
Pentru Mishu ar fi Exodus si Megadeth, pentru Jorge, Symphony X, Dream Theatre, orice contine Billy Sheehan, pentru Luparu, Anathema, Candlemass, My Dying Bride.
Cum definiti voi folk metalul?
E o chestie foarte simpla. Foarte greu de inteles dar foarte simplu de explicat. Spre deosebire de o groaza de alte trupe care iau o muzica populara si incearca sa o inghesuie, sa o faca sa para metal, noi preferam sa facem noi piesele (eu fac majoritatea pieselor). Aproape toate liniile melodice ies din inregistrari pe telefon. Eu daca fac dus, merg pe strada sau stau la coada si imi vine in cap o linie melodica, o inregistrez si vad ce se poate face cu ea. Exact cum acum, nu stiu, 500 de ani, taranul se ducea pe camp sa coseasca si fluiera mai mult sau mai putin ca un imbecil beat. De fapt asta e folclorul. Nu e un proces atat de fantastic in care lumea sta si studiaza. Taranul ala care crapa lemne in varful muntelui nu studiaza nimic. El studiaza doar cum sa nu-si dea cu toporul peste maini. Si, in momentul in care iti vezi de viata de zi cu zi, daca ai o minte suficient de creativa, iti apar chestii in cap. Unele sunt de fapt niste reinterpretari ale unor chestii pe care le-ai mai auzit, care stau cumva ascunse in spatele mintii. Se mai pune cateodata problema de plagiat. Bai, nu e plagiat. Da, poate notele sunt aceleasi dar intervalele sunt altele s.a.m.d.
In industria muzicala romaneasca, s-a pus problema ca se alearga dupa piese vechi pentru ca nu sunt cu drepturi de autor. Cat se regaseste aceasta problema la voi?
Noi nu avem probleme de acest gen. Nu poate veni nimeni la mine cu acest lucru. La noi, singura piesa care ar putea cadea sub incidenta unor drepturi de autor e “Straja“ dar, e anonima! E culeasa de Grigore Lese, am vorbit cu el, ne-am intalnit cu el si chiar s-a bucurat foarte mult.
Ideea de folk, asa cum il vedem noi folk heavy black este exact neo folk. E muzica facuta de oamenii de rand, care merg pe strada si care fredoneaza ceva in gand. Fredonatul se transforma in fluierat care ajunge pana la urma in telefon si care ajunge mai apoi pe o chitara sau pe un pian.
Deci practic, voi nu masacrati folk-ul si nu-l treceti prin niciun filtru?
Pe noi nu ne preocupa muzica populara romaneasca. O sa se supere foarte multi oameni dar nu ne intereseaza muzica aceasta. Noi transmitem mesajul unui om de rand care creeaza muzica asa cum se intampla ea. E ca tricoul ala fantastic: “Cant la chitara nu pentru ca sunt bun ci pentru ca imi place.“
Care este prima trupa pe care ai descoperit-o in tinerete?
Prima trupa din zona rock-ului care m-a facut sa ma gandesc la altceva decat la Roxette, ce ascultam eu prin clasa a 5-a sau a 6-a, a fost Foreigner. Dupa care am ascultat “Painkiller“ de la Judas Priest si “Kill ‘Em All “ Metallica. Prima piesa de pe album era Phantom Lord si am zis…ba e bun. Dupa care s-a dus naibii totul. Prima data cand am ascultat Judas Priest eram la un coleg de clasa si am intrebat daca era Dida Dragan.
Multumim!